Interview in tijdschrift Logistiek

Interview in tijdschrift Logistiek

Bedrijfscultuur is als wind op de fiets

In de logistieke sector zijn fusies en overnames aan de orde van de dag. Deze strategische beslissingen brengen vaak aanzienlijke cultuurverschillen met zich mee, wat een uitdaging vormt voor een succesvolle integratie. Sabine den Hartog, psycholoog en consultant bij adviesbureau Inlime, deelt inzichten en tips over de aanpak en het belang van cultuurverandering en cultuurbehoud in dit proces.

Sabine den Hartog benadrukt dat cultuurverschillen bij fusies en overnames geen reden zijn om af te zien van deze stappen, maar juist een stimulans om vanaf het begin structureel te werken aan cultuurintegratie. "Hoe meer aandacht er in het begin aan wordt besteed, hoe eerder de verwachte synergie tot stand kan komen," stelt Den Hartog. “Cultuur is als wind op de fiets. Met de wind mee bereik je je doelen sneller en met minder moeite. Tegenwind, als de cultuurelementen niet werken, zorgt voor vertraging en extra energieverbruik. Je wordt dan als het ware voortdurend door een onzichtbare kracht tegengewerkt. Die wind moet dus in de richting van de strategische doelen van het bedrijf waaien. "

Adviesbureau Inlime helpt bedrijven bij deze cultuuruitdagingen. Bij het bureau werken voornamelijk psychologen. Dat is geen toeval, zegt Den Hartog. “Wij kijken namelijk naar organisaties vanuit de psychologische kant. Wat er onder water speelt.”

Lees het volledige artikel 

https://www.logistiek.nl/198070/bedrijfscultuur-is-als-wind-op-de-fiets-met-wind-mee-ga-je-sneller?giftCode=uGCSg28vG7WxbcVnxbjl4ECPgWNy9M7cyRX7F6xcz6DeSp2-4btUkEE-Aa5p6VDS&social=copy


De 5 essentiële stappen voor een succesvolle cultuurintegratie:

1. Meten: Het proces begint altijd met meten. Waar staat het bedrijf nu? Wat is de huidige cultuur en wat is de gewenste cultuur? Dit biedt volgens Den Hartog een objectief uitgangspunt en voorkomt subjectieve interpretaties.

2. Doelstellingen bepalen: De cultuurdoelen moeten de strategische doelen van de directie ondersteunen.

3. Medewerkers betrekken: Het is cruciaal om alle medewerkers mee te nemen in het veranderingsproces. Zorg dat de veranderingen door iedereen worden gedragen en vermijd dat het alleen een projectteam betreft. "Bij een overname voelt het voor medewerkers vaak alsof hun bestaande werkpraktijken niet erkend worden," zegt Den Hartog. Erkenning van - en waardering voor - het verleden zijn noodzakelijk om medewerkers mee te krijgen in de nieuwe richting.

4. Leidinggevenden ondersteunen: Leidinggevenden spelen een cruciale rol in cultuurverandering. "Leidinggevenden moeten niet alleen het nieuwe verhaal begrijpen en willen meewerken, maar ook de vaardigheden hebben om dit effectief te begeleiden," benadrukt Den Hartog.

5. Borging: zorgen voor verankering van het nieuwe gedrag in de processen, systemen en de omgeving van het dagelijks werk om duurzame verandering te bereiken. .

Reactie plaatsen