02 september 2021 

Meest gemaakte fouten bij het inzetten van feedback in organisaties

Is feedback geven en ontvangen belangrijk in het werk?

De meeste mensen vinden van wel, blijkt uit een grootschalig onderzoek, gepubliceerd in Harvard Business Review. 82% van de werknemers waardeert het om feedback te krijgen, zowel positief als negatief. En 92% erkent zelfs, dat 'negatieve' feedback hen vooruithelpt.

Klinkt logisch, toch? Als je niet merkt of hoort, dat je iets niet goed doet, hoe kun je het dan verbeteren?

Stel jezelf dan nu de volgende vraag:

Krijg ik genoeg feedback en geef ik zelf ook regelmatig feedback aan anderen?

Grote kans dat je zowel het eerste deel als het tweede deel van deze vraag, negatief beantwoordt. Behalve als je manager bent, dan is de kans groter dat je regelmatig feedback geeft aan anderen.

Wist je dat 58% van de managers denkt genoeg feedback te geven? Daar zit nog steeds wel wat verbeter ruimte in, vinden we.

En hoe verrast ben jij als we vertellen dat slechts 45% van de betrokken medewerkers regelmatig feedback krijgt. Voor niet-betrokken medewerkers daalt het percentage zelfs naar maar 18%. (Je kunt je hierbij afvragen wat oorzaak en wat gevolg is)

Nu geloven we niet elk onderzoek direct op zijn woorden en cijfers. Maar dat dit wel redelijk aansluit bij wat wij bij veel van onze klanten tegenkomen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de kwaliteit van de feedback, als deze wél gegeven wordt.
Als je er even bij stilstaat is het echt schokkend hoeveel verbeterpotentieel we met z’n allen laten liggen.

Het is natuurlijk makkelijk om hier de manager de schuld van te geven. Die moet gewoon vaker én beter feedback geven. Maar als het zo makkelijk was, zou het dan niet ook al gebeuren? Blijkbaar is er meer voor nodig. En dat proberen veel bedrijven voor elkaar te krijgen door middel van trainingen en modellen op het gebied van feedback. Maar hoe kan het dan nog steeds zo weinig opleveren?

Ebook Inlime

Wil je weten waarom feedback geven en ontvangen te weinig gedaan wordt en te weinig oplevert? Download dan ons gratis ebook De tien meest gemaakte fouten bij het inzetten van feedback in organisaties.

Hier geven we ook gelijk handige tips over hoe het wel kan werken.


Foto: mentatdgt - Pexels.com

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down