Onze 5 favoriete energizers!

Onze 5 favoriete Energizers!

Hieronder 5 van onze favoriete energizers uitgewerkt naar

  • de thema's waar ze aan raken,
  • de praktische gegevens zoals voor hoeveel mensen en hoe lang de energizer duurt,
  • de instructie en
  • het waarom.

Lees naast de uitleg van de energizers ook onze blog over het waarom van energizers!

Change 5 things

Thema’s die aan bod komen:

Weerstand ervaren, potentie creatief vermogen ervaren

Aantal deelnemers:

maakt niet uit. In tweetallen.

Duur: 

20 min

Instructie:

Twee personen gaan tegenover elkaar staan, kijken met aandacht naar elkaar, draaien zich om en veranderen ieder vijf dingen aan hun uiterlijk. Vervolgens proberen ze bij elkaar te ontdekken wat er veranderd is.

Als deze oefening klaar is, doe je hem nogmaals, maar nu moeten er door ieder 10 dingen aan hun uiterlijk worden veranderd.

Ervaring leert dat dan de paniek toeslaat. ‘Dit kan niet’ ‘Wil je dat we hier gaan strippen ofzo?’

De meest voor de hand liggende veranderingen zoals ketting af, riem af, veters los e.d. zijn nl op…

Na de paniek komt er altijd wel iemand op het idee dat je ook dingen kan toevoegen. Dan barst de creativiteit los. Post-its worden geplakt, pennen toegevoegd, dassen om het hoofd, broekspijpen opgerold. Hilariteit alom.

En bij de aankondiging van de derde ronde (change 15 things) is het meestal een fluitje van een cent.

Wat levert het op? 

  1. Energie, lol.
  2. Ervaren van het gevoel van weerstand tegen verandering. Vooral als je niet snapt waarom je deze belachelijke oefening zou doen. Heel vergelijkbaar met de weerstand tegen verandering in de organisatie.
  3. Ervaren van de potentie van het creatief vermogen. Dat je eerst denkt in de gebaande paden en overtuigd bent dat er niet meer mogelijkheden zijn. Op het moment dat je over die drempel heen bent, blijkt er een zee aan mogelijkheden achter te liggen.

Traffic Jam

Thema’s die aan bod komen: 

Communicatie, leiderschap, samenwerking, teamrollen

Aantal deelnemers: 

10 personen

Duur:

15-20 min

Instructie:

Twee teams van 5 personen treffen elkaar in de uitdaging om een ‘traffic jam’ gezamenlijk op te lossen. Het doel is de groepen volledig van plaats te laten verwisselen.

Zij kunnen daarin alleen succesvol zijn als zij elkaar raadplegen en continue voorzien van feeback van en naar elkaar.

Plak 11 A4-vellen of post-its met ruimte ertussen in een lijn op de grond.

De ene groep staat op de plekken 1 t/m 5 en de andere groep op de plekken 7 t/m 11. De 6e (middelste) plek is dus leeg. De ene groep staat met hun ‘neus’ naar de andere. De andere groep staat met hun neus naar de ene groep. Als spelleider geef je de volgende regels mee:

  1. Er mag maar 1 persoon op één positie staan.
  2. Een persoon mag een stap naar voren naar een lege plek doen.
  3. Als 2 personen tegenover elkaar staan (zonder lege plek tussen hen in) dan mag één van hen om de ander heen stappen naar de lege plek die achter die persoon ligt.
  4. Je mag geen stap achteruit doen.
  5. Als je tegen iemands rug aankijkt mag je niet voorbij die persoon stappen.
  6. 2 personen mogen niet tegelijk verplaatsen.

Wat levert het op?

  1. Energie, lol.
  2. Inzicht in de teamdynamiek en de mate van samenwerking.
  3. Inzicht in leiderschap en leiderschapsstijlen in de groep.
  4. Ervaren van de kwaliteit van communicatie binnen de groep.


Woord inbreng oefening

Thema’s die aan bod komen: 

Creativiteit, buiten de voor de hand liggende paden denken, loskomen

Aantal deelnemers:

maakt niet uit. In tweetallen.

Duur: 

10 min

Instructie:

Ga in tweetallen tegenover elkaar staan. Een van de twee start met een verhaal vertellen. De ander mag willekeurige woorden inbrengen die de vertellen zo natuurlijk mogelijk moet verwerken in zijn verhaal. Zodra het woord verwerkt is, mag de luisteraar een nieuw woord inbrengen.

Na 5 minuten draaien de rollen om.

Dring erop aan dat de deelnemers het elkaar zo moeilijk mogelijk maken. Zoek dus naar niet voor de hand liggende woorden om in te brengen.

Wat levert het op?

  1. Energie, lol.
  2. Aanboren van creativiteit, hersenen creatief opwarmen.
  3. Los komen van gebruikelijke rol of patroon in de groep.


Het Flip Over spel

Thema’s die aan bod komen: 

samenwerken, creatief denken, communiceren.

Aantal deelnemers: 

 10-20

Duur:

10 min

Instructie:

Op de vloer ligt een aantal flip-over vellen. De muziek speelt, de deelnemers bewegen totdat de muziek stopt. Als deze stopt, gaan alle deelnemers met de voeten binnen de kaders van één van de flip-over vellen staan.

Elke keer als de muziek stopt worden er een paar flip-overvellen weggehaald door de trainer. Het laatste vel wordt uiteindelijk gehalveerd en nog verder verkleind totdat er één klein stukje papier overblijft.

Het is de bedoeling dat de deelnemers met elkaar de oplossing vinden om de opdracht tot een goed einde te brengen.

Wat levert het op?

  1. Energie, lol.
  2. Inzicht in de teamdynamiek en de mate van samenwerking.
  3. Inzicht in leiderschap en leiderschapsstijlen in de groep.
  4. Ervaren van de kwaliteit van communicatie binnen de groep.
  5. Aanboren van creatief denken.

Lopen of stilstaan

Thema’s die aan bod komen:

Non-verbaal samenwerken, Bevorderen van concentratie.

Aantal deelnemers:

Rond de 12

Duur

10 min

Instructie:

  1. De groep verdeelt zich geleidelijk over de ruimte, niet in een kring. Iedereen blijft op een bepaalde plaats staan en let goed op elkaar.
  2. Nu gaat één groepslid lopen.
  3. Als deze stopt gaan twee groepsleden tegelijk lopen.
  4. Zij stoppen ook weer tegelijk. Dan gaan drie anderen lopen.
  5. Hierna gaan vier anderen lopen, daarna vijf.
  6. Nu loopt het aantal weer terug tot één.
  7. De groep bewaakt samen het aantal lopers. Men mag elkaar geen tekens geven, maar men concentreert zich op elkaar door goed te kijken en te luisteren.
  8. Bij de overgang moet rust genomen worden. Hierna gaat men in hetzelfde ritme door als de vorige loper(s).
  9. Men gaat door met de oefening totdat men beter in staat is om haar uit te voeren.

Wat levert het op?

  1. Energie, lol.
  2. Inzicht in de teamdynamiek en de mate van samenwerking.
  3. Inzicht in leiderschap en leiderschapsstijlen in de groep.
  4. Ervaren van de kwaliteit van communicatie binnen de groep.
  5. Verhoogde concentratie.